Idag har man försökt vara kreativ och flitig, har ägnat flera timmar (med det menas hela dagen) till att försöka lista ut hur man gör ett bildspel med musik. Man provar sig fram i programmet tills man hittar rätt för att sedan kasta sig på projektet. Det började bra i alla fall med bilder i den följd jag ville, även om de blev felplacerade mellan varven och fick flyttas. Därefter ser jag att man ska ha övergångar också, vadå övergångar? Valet är mellan två stycken. Jaha? Ok jag kör väl varannan gång då...och laddar varje övergång en och en till nästan 300 bilder. Därefter gör jag en granskning av spelet och guud så tråkigt resultatet blev. Först kommer bilden uppifrån och därefter nerifrån, och så börjar det om. Då ser jag att det inte alls var bara två varianter, utan hur många som helst om jag bara kollat ordentligt på flikarna. Det vill säga, jag börjar om igen och blandar olika övergångar hej vilt och åter igen en övergång i taget. Resultatet denna gång blev ju riktigt bra. Nu var det dags att klämma in ett antal låtar till bilderna och helst ska dom börja och sluta där JAG vill. Jag får upp mediafilen, men att trolla över dom till bildspelet var ju en gåta. Men av någon anledning får jag dit en låt av sex och där satt jag. Jag lyckades ta bort den men ändå spelade den till bilderna. Där fick jag minsann grubbla en bra (läs lång) stund. Hmm Hmm. Aha! Bakom bildremsan gömmer sig ljudfilerna och genast blev allt så mycket lättare. Nu är alla sex låtarna där så nu kör vi bildspelet...Nej! Där ska inte första låten sluta och bilderna tar dessutom slut innan alla låtar är klara. Vad gör jag nu? Aha, hittar en liten ikon med en klocka och man kan ändra tiden för bilderna, ok, vi ökar från fyra sekunder till sex och provar igen. Jodå, nu är det bättre, men kanske en bild till där i början så slutar första låten på rätt plats. Vips, nu börjar man kunna det här. Jag letar mer bilder för att även bygga på i slutet så inte låten kapas tvärt bara för att bilderna är slut. Jag finjusterar och testar, om och om igen. Till slut så får jag låtarna på rätt plats och musiken att sluta samtidigt som bildspelet är klart, HURRA! Nu återstår bara att få ner detta på en dvd. Jag laddar en tom dvd, följer programmet och startar bränningen. Jag tittar på och läser, lead in...bränner dvd och lead out...EHH!  Mitt i leadout stannar allt och det står helt plötsligt FAILED! Då var man tillbaka till ruta ett...jag ger upp det där efter en hel dags arbete och tar kontakt med den yngre generationen och gör som vanligt:
- Skulle du kunna hjälpa mig med en sak? Vet redan svaret  "Ånej, nu igen"........

3 kommentarer:

Christina sa...

Ge upp! Utsätt dig inte för sånt där, du blir bara galnare!

Bodil sa...

Kan jag bli det?

Bodil sa...

Jag har glömt att tala om att jag till slut lyckades göra bildspel med musik,men det tog sin tid och UTAN hjälp dessutom! Så nu har man haft kul med masstillverkning av bildspel med resor och sånt.

Skicka en kommentar